انجمن تعالی کسب و کار ایران به منظور گسترش فعالیت‌های خود در سرتاسر کشور و ترویج و ارتقای دانش تعالی کسب و کار در استان‌ها، شعبات استانی یا منطقه‌ای را در سطح کشور ایجاد می نماید. فرآیند تاسیس شعبه انجمن تعالی کسب و کار ایران با توجه به فرآیندها و شرایطی که در این شیوه‌نامه تشریح شده، مشخص شده است.


الف. اهداف
ترویج و ارتقای دانش تعالی کسب و کار در استان‌ها
مشارکت در پیشرفت استان ها
حمایت از برگزاری رشته تعالی کسب و کار و رشته های مرتبط در استان ها
جلب مشارکت در استان‌ها به منظور حمایت از فعالیت‌های انجمن
ب. ویژگی‌های استان‌های مستعد تاسیس شعبه انجمن
هر استانی که دارای حداقل 20 عضو پیوسته انجمن باشد، می‌تواند متقاضی تاسیس شعبه استانی شود.
پ. مدارک مورد نیاز و فرآیند تاسیس شعبه انجمن توسط متقاضیان
ارسال یک نامه درخواست رسمی با امضای مشترک متقاضیان (3 نفر به صورت مشترک) جهت تاسیس شعبه استانی به همراه رزومه افراد متقاضی
تبصره: درخواست تاسیس شعبه استانی باید توسط سه نفر از اعضای پیوسته انجمن در آن استان به انجمن تقدیم شود.
تبصره: درخواست تاسیس شعبه استانی می‌تواند پیش از عضویت 20 عضو در استان به انجمن ارایه شود. در این حالت انجمن یک مجوز موقت 6 ماهه را برای متقاضیان صادر خواهد کرد و متقاضیان متعهد می‌شوند در بازة 6 ماهه الزامات و ویژگی‌های لازم برای دریافت مجوز اصلی را فراهم نمایند.
ت. الزامات مدیریتی و ساختاری شعب انجمن
متقاضیان پس از دریافت مجوز موقت تاسیس شعبه استانی انجمن (که پس از ارسال نامه درخواست متقاضیان و تصویب تاسیس شعبه در هیات مدیره انجمن صادر می شود)، موظف هستند موارد زیر را ظرف مدت یک ماه به انجام برسانند:
تشکیل هیات رییسه:به منظور راهبری شعبه انجمن در استان مزبور، هیات رییسه شعبه تعیین می گردند. هیات رییسه باید سه نفر عضو داشته باشد و حداقل یکی از آن ها باید عضو هیات علمی (در رشته‌های مرتبط) یکی از دانشگاه‌های استان محل تاسیس شعبه انجمن و یک نماینده از بخش صنعت باشد.
تعیین مدیر شعبه:مدیر شعبه با پیشنهاد هیات رییسه و تصویب هیات مدیره انجمن تعیین می گردد.
برگزاری جلسات منظم:هیات رییسه استانی باید هر ماه حداقل یک جلسه تشکیل داده و در خصوص برنامه ها، اقدامات و فعالیت‌های شعبه تصمیم‌گیری نماید.
تصویب امور در هیات رییسه:تمامی امور و اقدامات شعب (از جمله ساختار و تشکیلات شعب و ...) باید به تصویب هیات رییسه هر شعبه برسد.
ث. انتظارات و حدود اختیارات شعب انجمن
شعب انجمن باید ظرف مدت 6 ماه پس از دریافت مجوز، در اداره ثبت شرکت‌ها و مطابق با قوانین مربوطه به عنوان شعبه انجمن ثبت شوند.
شعب انجمن می‌توانند مهر انجمن (با ذکر نام شعبه استان در مهر انجمن) را تهیه و از آن در مکاتبات خود استفاده نمایند. طراحی و چاپ سربرگ و ... توسط شعب با استفاده از لوگوی انجمن (پس از تایید اقلام طراحی شده توسط انجمن) بلامانع است.
انتظار می‌رود تا دوره‌های آموزشی مورد تایید انجمن، توسط شعب برگزار شود. تایید سرفصل‌ها و اساتید هر دوره آموزشی، به عهده انجمن می‌باشد. بدیهی است صدور گواهینامه برای شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی، صرفا توسط انجمن صورت گرفته و مبتنی بر سیاست‌های کلی انجمن خواهد بود. انجمن به ازای هر گواهینامه صادره، 15درصد از هزینه ثبت نام را دریافت خواهد کرد.
انتظار می‌رود تا شعب تعداد اعضای حقیقی و حقوقی خود را بر اساس شرایط عمومی عضویت در انجمن افزایش دهند. سهم شعب از هر نوع حق عضویت که توسط آن ها محقق شده باشد، 30 درصد خواهد بود. اعطای مدرک عضویت و ارایه خدمات به اعضای جذب شده، به عهده انجمن خواهد بود.
انتظار می‌رود تا شعب جهت جذب بنگاه‌های متقاضی حضور در جایزه ملی تعالی کسب و کار و نوآوری فعالیت نمایند. سهم شعب از هر بنگاه که توسط آن ها جذب شده باشد، 15 درصد خواهد بود. ارزیابی بنگاه‌ها و هزینه‌های مربوطه، به عهده انجمن خواهد بود.
انتظار می‌رود تا شعب جهت جذب حامی مالی و ثبت نام کننده برای کنفرانس بین‌المللی تعالی کسب و کار در استان خود تلاش نمایند که در این صورت 25 درصد از میزان حمایت مالی جذب شده توسط شعبه و 30 درصد از درآمد ناشی از ثبت نام معرفی‌شدگان شعب در کنفرانس، به شعبه پرداخت خواهد شد.
انتظار می‌رود تا شعب جهت برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های استانی یا منطقه‌ای یا بخشی (در بخش‌های فعال استان و به صورت ملی)، در راستای نیازها و فرصت های استان، همچنین جلسات هم‌اندیشی در راستای سیاست‌های انجمن فعالیت نمایند. تصویب موضوع، نحوه شرکت، تصمیم‌گیری در خصوص مسایل مربوط به هزینه برگزاری بر عهده انجمن خواهد بود؛ اما مسایل اجرایی بر عهده شعبه انجمن است.
شعب مجاز به داشتن حساب بانکی جداگانه و مستقل بوده، اما برداشت از حساب به صورت امضای مشترک خزانه‌دار انجمن و خزانه‌دار شعبه است. لازم به ذکر است که تمامی دریافتی‌های هر شعبه، باید به حساب انجمن تعالی کسب و کار ایران واریز شود. انجمن پس از دریافت وجوه، حداکثر ظرف یک هفته نسبت به پرداخت سهم شعب به حساب آن شعبه اقدام خواهد کرد.
تمامی اقدامات و تلاش‌های هر یک از شعب، صرفا محدود به قلمروی جغرافیایی استانی خواهد بود که مجوز تاسیس انجمن در آن استان توسط شعبه اخذ شده است.
انجمن می‌تواند به صورت موقت امکان فعالیت یک شعبه را در استان‌های مجاور به یک شعبه واگذار نماید.
در خصوص فعالیت‌های آتی انجمن، هیات مدیره انجمن نحوه همکاری با شعب استانی را تعیین خواهد کرد.
انتظار می‌رود تا شعب برای ایجاد شاخه دانشجویی در دانشگاه‌های آن استان و جلب همکاری دانشجویان برای همکاری با انجمن تلاش نمایند.
انتظار می‌رود تا شعب برای ارائه‌ دروس مرتبط با تعالی کسب و کار به دانشجویان سایر رشته‌ها تلاش نمایند.
انتظار می‌رود تا شعب توجه و حمایت استانداری و سایر دستگاه‌های دولتی فعال در استان را جلب کرده و مشارکت در ارتقای وضعیت اقتصادی استان با ترویج به کارگیری اصول تعالی کسب و کار را جهت‌گیری اصلی بدانند.
انتظار می‌رود تا شعب برای عضویت در کمیته‌ها و شوراهای تصمیم‌گیری در استان مانند شورای پژوهش استان تلاش نمایند.
انتظار می‌رود تا شعب برای ایجاد ارتباط سازنده میان دانشگاه ها و صنایع استان سازوکارهای مناسب را طراحی نمایند.
شعب استانی پای‌بندی به اساس‌نامه‌ انجمن، پرداختن به فعالیت‌های علمی در این قالب، و عدم استفاده از پوشش انجمن برای فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی را متعهد می‌شوند.
شعب استانی باید گزارش عملکرد سالیانه و همچنین برنامه‌های سالیانه را به انجمن ارایه کرده و تایید انجمن را دریافت نمایند.
اعتبار مجوز شعب برای فعالیت در استان مربوطه سه سال خواهد بود و پس از اتمام این مدت، انجمن با ارزیابی فعالیت‌های شعب، مختار به تمدید یا لغو مجوز هر یک از شعب خواهد بود. همچنین انجمن در حین دوره سه‌ساله و درصورت صلاحدید و تصویب هیات مدیره انجمن، می‌تواند اقدام به ابطال مجوز شعب نماید. بدیهی است در صورت لغو مجوز، هر گونه سوءاستفاده شعب از مجوز قبلی، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.